20160113 Storsjöhallen verksamhet-58.jpg

Våra gruppträningspass

På Storsjöhallen har vi ett brett utbud av gruppträningspass, allt för att du som kund ska hitta en träningsform som passar just dig. Hur långa passen är ser du på vårt passchema och i vårt bokningssystem. För aktuellt schema se nyhetslisten (observera att det alltid är schemat som finns i vårt bokningssystem som är det uppdaterade och giltiga)

Oavsett träningserfarenhet eller intresse hoppas vi att du ska hitta något för dig på Storsjöhallen. I nyhetslisten ligger vårt nuvarande gruppträningsschema ute.  Bokning av pass gör du som har giltigt kort hos oss i vårt bokningssystem.

AQUAPASS

Våra Aquapass är skonsam och effektiv träning i vår stora bassäng som passar alla åldrar och grupper. Med speciella träningsredskap som flythantlar, paddlar och frisbees blir träningen effektiv, rolig och uppbyggande.

AQUAPULS är ett längre och mer intensivt pass.  AQUALÄTT är kortare och lämpligt för dig som behöver ta det lite lugnare. AQUA CIRKEL är ett stationspass i vattnet där du tränar olika övningar med och utan redskap i olika långa intervaller.

BODYBALANCE®

BODYBALANCE® är ett pass från Les Mills där styrka, balans och rörlighet tränas med rörelser från bl a Yoga, Pilates och Tai chi. Du behöver ta med bekväma träningskläder och gärna en långärmad tröja till avslappningen i slutet av passet. Under själva passet tränar vi barfota men ha på dig ett par skor till och från träningslokalen.

Läs mer om BODYBALANCE® på LesMills egen hemsida 

BODYPUMP®

BODYPUMP® är  styrketräning till musik som utmanar dig och gör dig stark. Passet är perfekt för dig som  vill träna igenom hela kroppen på ett effektiv sätt.  Allt du behöver är bekväma träningskläder, träningsskor, vattenflaska och kanske en handduk.

Läs mer om BODYPUMP® på LesMills egen hemsida 

BOLLCORE

25 min effektiv bålträning med pilatesboll. Perfekt att kombinera med någon form av konditionsträning. En utmaning för balans och stabilitet vilket också gör det till ett bra komplement till träning med maskiner och fria vikter.

BOX FYS

BOX FYS är ett intensivt intervallpass för hela kroppen, där tekniker från olika kampsporter används. Puls och styrka tränas med olika slag- och sparkkombinationer. Du tränar i par med någon annan deltagare på passet och instruktören hjälper dig att få ut det mesta av din träning.

Ta med dig bekväma träningskläder som du trivs med. Ta gärna även en vattenflaska och en handduk - du kommer att svettas. Passet körs barfota men ta skor på dig till och från träningslokalen.

CIRKELTRÄNING

Enkel och effektiv styrketräning med konditionsinslag. Du arbetar på olika styrke-/konditionsstationer. Instruktören instruerar när det är dags att byta station.

CIRKELTRÄNING Senior passar dig som är mer van att träna och som kanske ganska nyss blivit pensionär.
CIRKELTRÄNING Senior+ är riktat mot dig som är något äldre senior eller är nybörjare.

CXWORX®

CXWORX® är effektiv träning för mage, rumpa och rygg och är det perfekta passet för att få en stark bålmuskulatur (Core) . Du behöver bekväma träningskläder som du trivs med, träningsskor samt gärna vattenflaska och handduk.

Läs mer om CXWORX® på LesMills egen hemsida

CYKEL SENIOR

Ett inomhus cykelpass anpassat till den seniora kroppen. Effektiv konditionsträning till härlig musik. Stående och sittande cykling, lätt att anpassa efter dig själv.

Allt du behöver är bekväma träningskläder, träningsskor och vattenflaska. Cykelbyxor/tights är att rekommendera men är inte nödvändigt. (cykelbyxor gör att kontakten med sadeln blir mjukare)

HIIT

HIIT är precis vad namnet säger Hög Intensiv Intervall Träning. Puls och styrka tränas i olika helkroppsövningar med och utan redskap. Alla kan delta på HIIT passen efter sin förmåga!

Ta med dig bekväma träningskläder som du trivs med och träningsskor på fötterna. Ta gärna även en vattenflaska och en handduk - du kommer att svettas.

iMEiT cykel

Säsongsbaserad och periodiserad konditionsträning utförd på en cykel.

Vi följer en plan designad och utarbetad av Jim Berg, tidigare elitcyklist och utbildad tränare dels från Bosön idrottsfolkhögskola samt från Göteborgs Universitet.

Klasserna kräver ingen förkunskap eller träningsnivå. Kommer du en gång får du en vanlig cykelklass, kommer du flera gånger får du en plan och en struktur till din träning. Alla klasser som heter iMEiT Cykel följer samma tänk och plan. Alla dessa klasser har en röd tråd mellan sig både i byten av perioder och upplägg.

Alla klasser körs med pulsband. Vi uppskattar om du som är nybörjare finns på plats minst 15 minuter innan passet så receptionspersonalen och instruktören hinner hjälpa dig igång.

Du kan redan innan du kommer hit skapa ditt eget polar flow konto så går registreringen här på plats så mycket snabbare. Klicka på denna länk för att komma till registreringssidan. https://flow.polar.com/register

LES MILLS GRIT™

LES MILLS GRIT™ Strength är ett 30 minuters högintensivt intervallträningspass (HIIT) designat för att förbättra din styrka och kondition samt att bygga smidiga muskler. Skivstång, viktplattor och egna kroppsvikten används för att trötta ut alla större muskelgrupper.

LES MILLS GRIT Strength tar den senaste HIIT träningen och kombinerar den med häftig musik och inspirerande coacher som hjälper dig nere på golvet för att motivera dig att träna hårdare och nå resultat snabbt.

Detta är ett pass för dig som är van att träna och vill träna hårt.

LESMILLS TONE®

Ett baspass för dig som vill börja träna eller för dig som redan tränar mycket men vill träna på ett enkelt och effektiv sätt. Kondition, funktionell träning och bålträning.

Passet kan innehålla en eller två block med kondition och en eller två block med styrka. Passen är 30, 45 eller 55 minuter långa. 30 minuters passet är i huvudsak konditionsträning. 45 och 55 minuters varianterna innehåller konditionsblock och styrkeblock.   

LESMILLS TONE® SENIOR är pass där enbart dom lågintensiva alternativen används. Passet innehåller 40 minuters träning och avslutas med en längre avspänning och stretch vilket gör passet totalt 55 min långt.

Ta med dig mjuka kläder som du kan röra dig i och ett par träningsskor som ger dig bra stöd för fötterna. Ta gärna med en vattenflaska.

Läs mer om LESMILLS TONE® på LesMills egen hemsida.

MINDFULYOGA

Se Yogaträning nedan.

RPM®

RPM® är ett enkelt, roligt och intervallbaserat cykelpass med olika etapper/låtar med olika karaktärer + nedvarvning och stretch. RPM™ är inomhuscykling av utomhuskaraktär.

Allt du behöver är bekväma träningskläder, träningsskor, vattenflaska och kanske en handduk. Cykelbyxor/tights är att rekommendera men är inte nödvändigt. (cykelbyxor gör att kontakten med sadeln blir mjukare)

Läs mer om RPM® på Les Mills egen hemsida (engelska)

SENIORTRÄNING - träning speciellt anpassad till den äldre kroppen

Passen har ett lugnare tempo, innehåller inte hopp och är kortare i tid. Vi tummar dock inte på att passen ska vara roliga och effektiva - du får svettas, skratta och får en ordentlig genomkörare av kroppen.

Till våra seniorpass räknar vi ZUMBA® GOLD, AQUALÄTT, LESMILLS TONE® senior, Cykel senior, Mindfulyoga samt våra CIRKELPASS senior.

YOGATRÄNING

Yoga tränar balans, koordination och rörlighet men även fokus och närvaro. Passen har ett relativt lugnt tempo och avslutas alltid med en avslappning/meditation. YOGA är ett pass där du tränar igenom hela kroppen i stående, sittande och liggande positioner. 

De pass som bara heter YOGA är lite mer styrkebetonade än MINDFULYOGA och YINYOGA. MINDFULYOGA är ett lugnare yoga pass där focus läggs på medvetenhet och närvaro, avslutas med en lite längre meditation/avslappning. YINYOGA utförs sittande eller liggande i lugnt tempo. Varje position hålls under en betydligt längre stund än i övriga Yogaklasser.

ZUMBA®

ZUMBA® är ett gruppträningspass med influenser från såväl latinamerikanska rytmer och danser som övriga danser som finns ute i världen. Ett enkelt danspass med gympaupplägg som alla kan klara av, njuta av och svettas till! Kom och ha skoj du också! ZUMBA® är roligt, enkelt och effektivt!

ZUMBA® GOLD är ett lågintensivt pass helt utan hopp som vänder sig till dig som är senior, precis har kommit igång med träningen eller i övrigt behöver träna på en lägre intensitet.

Du behöver bekväma skor på fötterna, gärna anpassade för att kunna twista och snurra med foten, samt bekväma träningskläder du trivs i, vattenflaska och kanske en handduk.