iMEiT cykelklasser och RPM® - vad är det?

Läs mer om våra cykelklasser här

Utveckling av cyklingen på Storsjöhallen

Vi utvecklar våra cykelklasser på Storsjöhallen och kommer därför köra vissa cykelklasser periodiserade under året (läs mer om vad det innebär nedan) Dessa klasser kommer att kallas iMEiT cykel och följer alla samma tänk och plan. (körs med pulsband)

Vårt passchema i höst kommer på cykelsidan att innehålla såväl periodiserade iMeiT cykelklasser med fokus på pulsträning såväl som våra uppskattade RPM® pass med mer fokus på fartlek på cykeln.

RPM® är ett enkelt, roligt och intervallbaserat cykelpass med olika etapper/låtar med olika karaktärer + nedvarvning och stretch. RPM™ är inomhuscykling av utomhuskaraktär.

iMEiT cykelupplägg - seriös konditionsträning för resultat av din investerade tid.

Säsongsbaserad och periodiserad konditionsträning utförd på en cykel.

Vi följer en plan designad och utarbetad av Jim Berg, tidigare elitcyklist och utbildad tränare dels från Bosön idrottsfolkhögskola samt från Göteborgs Universitet.

Klasserna kräver ingen förkunskap eller träningsnivå. Kommer du en gång får du en vanlig cykelklass, kommer du flera gånger får du en plan och en struktur till din träning. Alla klasser som heter iMEiT Cykel följer samma tänk och plan. Alla dessa klasser har en röd tråd mellan sig både i byten av perioder och upplägg.

Höstens upplägg av klasserna:

Vi kommer i höst att ha sex iMEiT Cykel klasser på schemat med varierande längd. 30, 45 eller 60 minuter. Vi varierar mellan två olika upplägg på klasserna. Dessa olika upplägg varierar i sin tur lite beroende på om du går på en längre eller kortare klass.

Det ena upplägget består av 3 minuters intervaller följt av en minuts vila i början av passet och 1 minuts intervaller följt av 3 minuters vila mot slutet av passet. Detta upplägg som vi kallar upplägg 2 kommer vi att köra på måndagkvällar, torsdagar och söndagar.

Det andra upplägget består av 10 minuters intervaller följt av 2 minuters vila samt 6 minuters intervaller med 2 minuters vila. Detta upplägg som vi kallar upplägg 3 kommer vi köra på måndagar dag samt onsdagar.

Fördelarna / effekterna från klasserna är ökad aerob kapacitet, och förbättrad effektivitet i arbete kring tröskel, dvs man blir bättre på att köra hårdare, längre.

Passen funkar även fint att köra lite lättare om man inte är så van vid hård ansträngning just nu för att man precis börjat träna.

Publicerad 2019-09-03 Tillbaka till föregående sida