20151216 Kropp o själ-6.jpg

Ljusterapi

Välkommen att besöka vårt ljusterapirum! Unna dig en energigivande stund i den behagliga och välmående vårsolen! Här har vi samlat några av de vanliga frågor vi får från våra kunder: 

Hur fungerar ljusterapi?

Under den mörka årstiden producerar våra tallkottskörtlar melatonin som gör att vi blir trötta. Kraftigt solljus dämpar produktionen av melatonin och vi blir piggare. Ljusterapilampor är konstuerade för att ge ett ljus som har samma positiva inverkan på människan som solens strålar.

Måste man titta in i lampan?

Det räcker med att lampan lyser mot ögonen. Du kan gärna ägna dig åt andra saker samtidigt, som att läsa eller prata med en vän.

När på dygnet bör ljusterapin ske?

Stimuleringen bör ske på morgonen (helst innan 13.00), för att få den bästa effekten och för att inte störa sömnrytmen.

Hur länge och hur ofta behöver man sitta?

Ibland behövs en individuell bedömning av hur lång tid som just du behöver sitta. Är du osäker kan du rådgöra med Lena Lindmark som är behandlingsansvarig hos oss! Vi rekommenderar att börja med 30-60 minuters behandlingar.  För bästa effekt bör du sitta regelbundet i ljusterapirummet ca 2-3 ggr/vecka under en period eller när tid i vardagen finnes. Kom ihåg att en gång i veckan är bättre än ingen gång!

När på året ska man sätta igång?

Om du vet om att du brukar bli trött, hängig eller deprimerad så börja i tid, för att öka dina krafter och därefter bli piggare.

Kan ljuset vara skadligt för ögonen?

Har du någon ögonsjukdom bör du rådfråga en läkare innan du sätter i gång. I övrigt är ljuset oskadligt.